تبلیغات
بسیج دانشجویی دانشكده علوم اداری - انقلاب با دست های خالی

بسیج دانشجویی دانشكده علوم اداری

دانشگاه فردوسی مشهد

 

انقلاب با دست های خالی

 

نوع مطلب :امام خمینی(ره) ،فرهنگ ،

نوشته شده توسط:بسیج دانشجویی دانشکده علوم اداری

فرهنگی:انقلاب با دست های خالی

مریم قاسمی
یکی از مسایل مهمی که نظر اغلب تحلیل‌گران انقلاب اسلامی را به خود جلب کرده و ناظران خارجی را به حیرت انداخته این واقعیت است که چگونه در انقلاب اسلامی ناگهان تمام مردم تقریباً همزمان و هماهنگ سر برداشته و قیام کردند و هم‌صدا خواستار تحول و تغییر اساسی یعنی سقوط رژیم شاه و برقراری حکومت اسلامی شدند.
حسین فردوست دوست نزدیک و رئیس دفتر ویژه اطلاعات شاه در جلد اول کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی عنوان می‌کند که هیچ کس حتی تا چند ماه قبل از انقلاب پیش‌بینی وقوع یک انقلاب در ایران را نمی‌کرد و همه رژیم پهلوی را یک رژیم مقتدر می‌دانستند به طوری که به آن لقب جزیره ثبات را داده بودند.
رژیم پهلوی و همه‌ی دست‌اندرکاران آن واقعیت‌های موجود در جامعه ایران را نادیده می‌گرفتند.
نارضایتی و نفرت عمومی مردم از رژیم پهلوی در طول سال‌ها حکومت این رژیم شکل گرفته بود و نیز نادیده گرفتن دین، سنت‌ها، ارزش‌های مردم ایران و نیز توهین به مقدسات مردم، مانند برگزاری جشن هنر شیراز که به بهانه‌ی فرهنگ و هنر و در واقع برای استحاله‌ی فرهنگی ایرانیان بود، باعث شکاف هر چه بیشتر بین مردم و مسئولین رژیم پهلوی شد.

واقعیت دیگری که شخص محمدرضا و هواداران او در نظر نمی‌گرفتند، نفوذ روحانیت بود. سازمان روحانیت احتیاج به آمادگی نداشت و مانند یک حزب منسجم که فرد فرد آن بر امور مذهبی، سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مسلط می‌باشند، در سراسر کشور تا سطح قصبات و روستاهای دور افتاده گسترده بود.
مردمی که شاید محمدرضا را نمی‌شناختند، روحانی خود را می‌شناختند و به او اعتماد داشتند. این قدرت روحانیت بود. قدرتی که زمانی «شاپور جی» جاسوس انگلیس و صحنه‌گردان سیاست‌های این دولت در ایران درباره‌ی آن گفته بود:
«عجیب است در ایران هر شاهی که روحانیت مخالف او بوده سقوط کرده است.
«میشل فوکو» فیلسوف مشهور فرانسوی و نظریه‌پرداز فرامدرنیسم که در جریان انقلاب ایران به تهران و قم سفر کرده است نیز این نظریه را تأیید می‌کند.
از دیدگاه فوکو انقلاب اسلامی ایران نمی‌تواند با انگیزه‌های اقتصادی و مادی صورت گرفته باشد. زیرا جهان شاهد شورش و قیام همه‌ی ملت ایران علیه قدرتی بود که مشکلات اقتصادی آن به اندازه‌ای مهم و بزرگ نبود که در نتیجه‌ی آن میلیون‌ها ایرانی به خیابان‌ها ریخته و با سینه‌های عریان به مقابله با مسلسل‌ها بپردازند. از دیدگاه فوکو زبان، شکل و محتوای مذهبی انقلاب اسلامی ایران امری عارضی، اتفاقی و تصادفی نیست؛ بلکه تشیع بود که توانست با تکیه بر قدرت‌های مقاومت و انتقادی سابقه‌دار خود در برابر قدرت‌های سیاسی حاکم و نیز نفوذ عمیق و تعیین کننده در دل انسان‌ها نقش‌آفرینی نموده و مردم را علیه رژیمی که بدون شک یکی از مجهزترین ارتش‌های دنیا را در اختیار داشت و از حمایت مستقیم آمریکا و سایرین برخوردار بود، به خیابان بیاورد.
از دیدگاه فوکو روح انقلاب اسلامی ایران در این حقیقت است که ایرانی‌ها از خلال انقلاب خود در جست‌وجوی ایجاد تحول و تغییر در خویش بودند.
هدف اصلی ایجاد یک تحول بنیادین در وجود فردی و اجتماعی و حیات اجتماعی و سیاسی و در نحوه‌ی تفکر و شیوه‌ی نگرش بود و قبل از هر چیز هر ایرانی خود را هدف قرار داده و راه اصلاح را در اسلام یافته بود.
در جریان انقلاب هیچگاه نمی‌توانیم از نقش تعیین کننده‌ی شخصیت‌هایی چون استاد شهید مرتضی مطهری و نیز دکتر علی شریعتی غافل شویم.
استاد مطهری با نقد و رد جریان‌ها و اندیشه‌های مادی و التقاطی و پالایش و طرح گسترده‌ی معارف اسلامی، مهم‌ترین رسالت را در دهه‌ی چهل و پنجاه به عهده داشت.
استاد مطهری حلقه‌ی پیوند مجامع اسلامی و روشنفکری مخالف رژیم پهلوی در تهران و قم بود.
ایشان ماهیت سازمان مجاهدین خلق را آشکار کرد و در سال 56 طی نامه‌ای به امام خمینی (ره) آنان را منافقین خلق نامید.
شهید مطهری دین اسلام را پاسخگوی تمام نیازهای انسان می‌دانست.
و نقش دکرت علی شریعتی نیز در قالب موج فکری بود که با شروع فعالیت حسینیه‌ی ارشاد در نیمه‌ی دوم سال چهل به وجود آورد.
آمیزه‌ی نیرومندی که او از آرمان و عدالت اجتماعی به وجود آورد، موفق شد اسلام را به عنوان تنها ایدئولوژی مبارزه برای جوانان تحصیلکرده مطرح کند.
او استعمار فرهنگی را مایه از خود بیگانگی مردم ایران می‌دانست.
و نیز نقش انکار نشدنی رهبری امام خمینی (ره) در پیروزی انقلاب اسلامی ایران. رهبری که عمیق‌ترین رابطه‌ها را با وجود تبعید 15 ساله از ایران با مردم داشت. به طوری که فوکو در کتاب «ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند؟» درباره‌ی ایشان می‌نویسد:
«شخصیت آیت‌ا... خمینی پهلو به افسانه می‌زند. هیچ رئیس دولت و هیچ رهبر سیاسی حتی به پشتیبانی همه‌ی رسانه‌های کشورش نمی‌تواند ادعا کند که مردمش با او پیوندی چنین شخصی و چنین نیرومند دارند».
بنابراین عاملی که باعث انقلاب اسلامی ایران شد، احیای اسلام و سنت‌های آن و ارزش‌های مردم این سرزمین بود.
ایرانی‌ها برای احیای خود و احیای هویت اسلامی ایرانی خود با رهبری مردی فرزانه قیام کردند و انقلاب را به ثمر رساندند.
بنابراین انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی است.
انقلابی که باعث بیدار شدن بسیاری از کشورها شد.
* منابع:
انقلاب اسلامی چرایی و چگونگی رخداد آن
نویسندگان: آقایان محمد پزشکی، سید محمدعلی حسینی زاده،...
تحلیلی بر انقلاب اسلامی دکتر منوچهر محمدی
ظهور و سقوط سلطنت پهلوی ج 1 حسین فردوست

ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند؟ میشل فوکو ترجمه‌ی حسین معصومی همدانی


Can you lose weight by doing yoga?
سه شنبه 17 مرداد 1396 02:00 ب.ظ
I every time used to read piece of writing in news papers but
now as I am a user of net therefore from now I
am using net for content, thanks to web.
bahara
چهارشنبه 7 بهمن 1388 11:29 ق.ظ
آیت‌الله منتظری پدر انقلاب اسلامی فرمودند: 
حفظ نظام مقدمه ‌است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی. اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام
بسیجیها برادران و پدران ما هستند ‌ای برادر بسیجی‌آیا وجدانا شما قبول دارید رفتار شما به مردم مسلمان ما، رفتار اسلامی هست
چطور این جمهوریه عزیز اسلامی ما دو‌ام خواهد آورد وقتی‌رفتار دولت با مردم مسلمان ما کاملا غیر اسلامی هست
پاسخ بسیج دانشجویی دانشکده علوم اداری : اولا: پدر انقلاب اسلامی ؟؟
دوما: كاملا صحیح است كه به بهانه حفظ نظام نمی توان اقدامی خلاف اسلام انجام داد اما نكته اینجاست كه نباید اقدامات خودسرانه برخی افراد را به حساب كلیت نظام نوشت.
سوما: لطفا كلی گویی نفرموده و با مصادیق صحبت كنید كه بسیج چه زمانی در مقابل مردم ایستاده است. امیدوارم یك عده ای كه علنا شعار براندازی می دهند رو مردم بشمار نیاورید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر